Oplysninger om COPARKs databehandling
Information om databehandlingCOPARKs databehandling
Gældende fra 10.02.2025
Vi er dataansvarlige, og du kontakter os på:
COPARK A/S, Stamholmen 173, Hvidovre. CVR: 39297183
E-mail: tb@copark.dk. tlf. +4542905010 (spørg efter databehandler)
Formålene med behandlingen og retsgrundlaget for behandling af dine personoplysninger
Formålet med at indsamle personoplysninger om brugerne af COPARKs parkeringsområde og deres køretøjer er at udstede korrekt parkeringstilladelse, herunder gæstetilladelse, opkræve betaling for parkering og administration af parkeringsordningen, herunder udførelse af parkeringskontrol på området.
Retsgrundlaget for analog registrering af parkering i automat, via iPad, via tilgængeliggjort digital facilitet og betaling på www.copark.dk/betaling.
Retsgrundlaget for behandling af dine personoplysninger i forbindelse med brugen af vores parkeringsområde er databeskyttelsesforordningen artikel 6, stk. 1, litra b, idet behandlingen er nødvendig for at opfylde en kontrakt, som den registrerede er en del af, eller for at gennemføre handlinger, som den registrerede har bedt om før indgåelse af en kontrakt.
Retsgrundlaget er desuden databeskyttelsesforordningen artikel 6, stk. 1, litra f, idet dataansvarlige forfølger en legitim interesse i behandlingen af personoplysninger, når det er nødvendigt.
Kategorier af personoplysninger som behandles
Behandling af almindelige personoplysninger: navn, adresse, registreringsnummer, telefonnummer, mail, kontooplysninger og betalingsoplysninger (disse opbevares ikke hos COPARK) samt fødselsdagsdato.
Når vi modtager henvendelser fra dig, der indeholder oplysninger ud over dem, der er nævnt, vil disse også blive behandlet i overensstemmelse med de formål, der er beskrevet i denne privatlivspolitik.
Modtagere eller kategorier af modtagere
Betaling sker via EasyPark registreringsnummer, lokation og periode i forbindelse med betaling via deres tjeneste.
Alle personoplysninger, der fremgår af ovenstående, vil sendes til ekstern inkassopartner, såfremt betaling ikke er fyldestgørende og sagen videresendes til ekstern inkassering af udestående fordringer.
Der overføres kun personoplysninger til godkendte tredjeland, jf. databeskyttelsesforordningen artikel 45, stk. 1, hvorfor sådan en overførsel ikke kræver specifik godkendelse. Ved overførsel af personoplysninger til godkendte tredjelande/ikke godkendte tredjelande, vil de registrerede blive informeret herom inden for rimelig tid, jf. databeskyttelsesforordningen artikel 14.
Hvor stammer dine personoplysninger fra
Personoplysningerne indsamles først og fremmest fra det køretøj, der kører ind og ud af parkeringsanlægget. Derudover hentes yderligere oplysninger fra Det Digitale Motorregister. Oplysninger kan også stamme fra din henvendelse til os, f.eks. via betalingsautomat, iPad, klageformular mm.
Dine oplysninger kan desuden stamme fra, at du eller din arbejdsgiver selv har været inde oprette en P-tilladelse til køretøjet.
Vi opbevarer dine oplysninger
Vi opbevarer dine oplysninger, så længe de er nødvendige i forhold til de formål, som var grunden til indsamling, behandling og opbevaring af dine data, og at dine oplysninger alene er tilgængelige for de medarbejdere/modtagere, der har brug for oplysningerne til deres arbejde.
Principper i forhold til sletning af dine personoplysninger:
- Hvis du betaler for parkeringen inden for 48 timer efter udkørsel, slettes de indsamlede data senest 30 dage efter. Vi opbevarer data i højst 30 dage for at kunne besvare eventuelle spørgsmål, du måtte have om dit parkeringsophold.
- Hvis du eller andre har betalt for dit ophold på parkeringsanlægget, eller hvis sagen er blevet opgivet, slettes stamdata, sagshistorik og billeder 12 måneder efter fuld betaling eller efter sagen blev opgivet. Opbevaringen kan dog forlænges i tilfælde af indsigelse, retskrav eller andre retlige forpligtelser.
- Såfremt sletning er sket i overensstemmelse med ovenstående, foretages sletning af sagens fakturaer og rykkere dog tidligst efter 5 år. Slettefristen beregnes fra udgangen af det år, fakturadatoen falder i. Vi følger den 5-årige slettefrist i overensstemmelse med bogføringsloven.
Anonymiseret brug af data
Dine oplysninger kan blive brugt til anonyme statistikker. Oplysningerne vil blive brugt kollektivt og ingen individuelle brugere kan identificeres ud fra de anvendte oplysninger. Du kan til enhver tid kontakte os, hvis du ønsker, at vi sletter dine data.
Retten til at trække samtykke tilbage
Du kan til enhver tid trække dit samtykke tilbage, og de berørte personoplysninger vil derefter blive slettet, hvis vi kun behandler dine oplysninger på baggrund af dit samtykke. Hvis du trækker dit samtykke tilbage, vil vi ikke længere have et retsgrundlag for at behandle dine personoplysninger baseret på dit tidligere samtykke, og behandlingen stopper fra det tidspunkt, hvor du trækker samtykket tilbage.
Hvilke rettigheder har du som registreret person
Du har i henhold til databeskyttelsesforordningen en række rettigheder i forbindelse med vores behandling af dine personoplysninger:
- Ret til indsigt (indsigtsret): Du har ret til at få indsigt i de personoplysninger, vi behandler om dig, samt få adgang til en række yderligere oplysninger.
- Ret til berigtigelse (rettelse): Du har ret til at få urigtige oplysninger om dig selv rettet.
- Ret til sletning: I særlige tilfælde har du ret til at få slettet oplysninger om dig, også kaldet “retten til blive glemt”.
- Ret til begrænsning af behandling: I visse tilfælde har du ret til at få begrænset behandlingen af dine personoplysninger. Hvis du har den ret, må vi fremover kun behandle oplysningerne – bortset fra opbevaring – med dit samtykke, eller hvis det er nødvendigt for at fastslå, gøre gældende eller forsvare et retskrav, eller for at beskytte en person eller vigtige samfundsinteresser.
- Ret til indsigelse: I visse tilfælde har du ret til at gøre indsigelse mod vores behandling af dine personoplysninger, selvom den ellers er lovlig.
- Ret til at transmittere oplysninger (dataportabilitet): I visse tilfælde har du ret til at modtage dine personoplysninger i et struktureret, almindeligt anvendt og maskinlæsbart format, og du har ret til at få dem overført fra én dataansvarlig til en anden uden hindring.
Du kan læse mere om dine rettigheder i Datatilsynets vejledning om de registreredes rettigheder, som du finder på Datatilsynets hjemmeside. Hvis du ønsker at gøre brug af dine rettigheder, skal du kontakte os via kontaktinformationerne angivet i øverst på siden.
Klage til Datatilsynet
Du har ret til at indgive en klage til Datatilsynet, hvis du er utilfreds med den måde, vi behandler dine personoplysninger på. Du finder Datatilsynets kontaktoplysninger på datatilsynets hjemmeside.