Klager, indsigelser og ofte stillede spørgsmål (FAQ)

Har du fået et kontrolgebyr du har spørgsmål til?

Du kan altid angive en klage over et kontrolgebyr du har modtaget, men der er ikke nogen garanti for, at kontrolgebyret bliver annulleret. For at et kontrolgebyr bliver annulleret, skal der være bevis for, at COPARK har begået en fejl og udstedt kontrolgebyret uretmæssigt.

Vi har lavet en liste med ofte stillede spørgsmål, som vi anbefaler, at du læser igennem. Her besvarer vi de oftest stillede spørgsmål i forbindelse med kontrolgebyr, indsigelser og klager.

Ofte stillede spørgsmål

Kan jeg klage telefonisk?
Det er ikke muligt at indgive en klage via telefonen. Vores kundeservice-medarbejdere kan være behjælpelig med opklarende spørgsmål eller hjælp til betaling. Hvis du er uenig i berettigelsen af det pålagte kontrolgebyr, kan du klage inde på vores selvbetjeningsportal.  
Hvordan vurderer COPARK min klage?

Vi vurderer alene om de skiltede regler på parkeringsområdet har været overholdt eller ej.

Hvis en eller flere af reglerne ikke har været overholdt, vil kontrolgebyret blive fastholdt og din klage afvist.

Vi annullerer derfor kun kontrolgebyret, hvis det er udstedt på et fejlagtigt grundlag.

Subjektive omstændigheder og forklaringer får derfor ikke betydning for vores afgørelse.

Kan jeg få lavet en afdragsordning på et eller flere kontrolgebyr?
Ja, det kan du godt. Kontakt vores økonomiafdeling på tlf. 70 27 27 86 alle hverdage fra 9-15. De hedder Riverty.
Min P-skive eller mit P-ur virkede ikke eller jeg havde glemt at indstille P-skiven / P-uret
Som fører af køretøjet er det dit ansvar, at P-skiven / P-uret fungerer og er indstillet korrekt, så ankomsttidspunktet er let aflæseligt for P-vagten.
Jeg havde rettet i gæstekortet
Det er ikke tilladt at rette i gæstekortet. Skriver du forkert, bør du kassere gæstekortet og udfylde et nyt. På alle gæstekort fremgår vilkårene for korrekt brug.
Hvornår er der tale om parkering?
Vi følger færdselslovens definition på parkering. Hensætning af er køretøj med eller uden fører i 3 minutter eller mere anses for parkering.
Hvad er et kompensationsgebyr på 310,00 kr?
I sager hvor køretøjet er registreret med et CVR-nummer og betaling ikke sker til tiden, vil der blive pålagt et kompensationsgebyr sammen med 1. rykkergebyr for at dække inddrivelsesomkostningerne. Hjemlen til at opkræve dette findes i rentelovens §9a, stk. 3. Beløbets størrelse er fastsat af EU.
Jeg er studerende eller pensionist – kan jeg få rabat på kontrolgebyret?
COPARK tilbyder ikke rabat til studerende eller pensionister. Kontrolgebyrets størrelse er ens for alle.
Jeg så ikke P-skiltet
Som fører af køretøjet er det dit ansvar at orientere dig i trafikken såvel som på de opsatte skilte på parkeringsarealet. COPARK etablerer altid skiltning efter gældende lovkrav.
Hvorfor udsteder COPARK kontrolgebyrer?
Vi fører opsyn med private parkeringsområder og vi udsteder kontrolgebyrer til dem, der ikke følgerne reglerne. Det gør vi for at sikre, at parkeringsreglerne overholdes og at der er plads til de mennesker, som har ret til at bruge p-pladserne.
Kan jeg klage til andre end COPARK over mit kontrolgebyr?
Ja. Hvis ikke du får medhold i din klage, kan sagen, mod forudbetaling af et klagegebyr, indbringes for Parkeringsklagenævnet. Indsend din klage til parkeringsklagenævnet her.

Vil du klage?

Har du modtaget et kontrolgebyr som du mener er udstedt på et fejlagtigt grundlag, kan du klage ved at klikke på knappen “Klag over kontrolgebyr”. Alle henvendelser vedr. kontrolgebyrer skal rettes til Riverty Denmark A/S på telefon 70 27 27 86 tirsdag, onsdag og torsdag i tidsrummet 09-12 og 13-15.