Elbiler bliver mere og mere populære de seneste år, og det ser ud til, at de bliver mere udbredte i fremtiden. Dette skyldes den stigende bekymring for miljøet og behovet for at nedbryde udledningen af kuldioxiden, hvorfor elbiler er blevet et godt alternativ til diesel- og benzinbiler. Selvom elbiler er økonomisk attraktive, godt for miljøet og leverer en glat og lydløs køreoplevelse, så skal man tænke anderledes i forhold til tankning.
Økonomiske fordele ved at vælge en elbil
En kæmpe fordel ved at vælge en elbil er, at man kan spare penge på benzin og diesel til bilen. Dette skyldes, at elbiler er billigere på grund af, at udgiften til el er billig i forhold til benzin og diesel, men også de lave serviceomkostninger, eftersom elbilen har langt færre bevægelige dele end biler med brændstofmotor, selvom en elbil er typisk dyre at købe.
Der kan være mange penge at spare ved at lade bilen op på de rigtige tidspunkter af døgnet. Har man et forbrugsbaseret ladeabonnement, hvor man kun betaler for den mængde strøm, som man har brugt til at oplade bilen frem for et fast månedligt beløb eller en fleksibel aftale, hvor man bliver timeafregnet, kan man med fordel holde øje, hvornår strømmen er billigst.
Derefter kan man starte opladningen i det bestemte tidsrum, hvis det er muligt. Man kan finde den billigste timepris hos sin udbyder eller via en af de mange apps, der giver et overblik over dagens og morgendagens elpriser. Der findes et ocean af gratis elpriser-apps, som man kan hente til sin iPhone eller Android-telefon.
Derfor svinger prisen på strøm
Ligesom prisen på benzin går prisen på strøm op og ned, og der kan være forskellige årsager til disse udsving. Det er ingen nyhed, at Danmark er et af de lande i Europa, der har den højeste afgift på strøm. Ifølge data fra 2024 har Danmark en elafgift på 76,1 øre/kWh eksklusive moms, hvilket svarer til ca. 95,1 øre/kWh inklusive moms.
Det skyldes, at skatter og afgifter til staten og netselskabet er steget, og derfor er den samlede elpris højere for forbrugeren, end den var for nogle år siden. En større procentdel af den samlede elregning betales til staten, mens noget går til netselskabet og til selve strømmen. Dette kan være en årsag til, at prisen på strøm varierer.
En anden årsag til, at strømmen kan være billigere, er når elnettet er mindst belastet, hvilket oftest sker om natten. Derudover påvirker sol og vind også elprisen, når det blæser meget, eller når solen skinner fra en skyfri himmel. Det er primært vejret, der styrer, hvad prisen er, og hvor meget kuldioxid, der udledes pr. kilowatttime. Når det blæser meget, producerer vindmøller i Danmark meget strøm. Når det skinner meget i sommerhalvåret, bliver der produceret flere solceller, som kan omdannes til strøm.
Eftersom Danmark er forbundet med resten af Europa, kan produktionen og efterspørgslen af strøm fra nabolandene påvirke prisen, idet vi eksporterer og importerer strøm.
AC- og DC-ladning
Vælger man at lade din elbil via en AC-lader, er ladningen langsommere og typisk den billigste form for ladevariant. Vælger man derimod at lade via en DC-lader, er ladningen hurtigere, men også dyrere.
Selvom opladning via en AC-lader er langsommere, er det en ideel ladeløsning, hvis man ikke har brug for, at bilen skal lade hurtigt. En AC-lader, der ved hjælp af en OBC, som ligeledes kaldes for on board charger, konverterer strømmen til jævnstrøm. Man vil ofte anvende en AC-lader, når man lader bilen op derhjemme eller bylader.
Hvad koster det at oplade en elbil?
Prisen afhænger først og fremmest af elbilens batterikapacitet og selve energiforbruget. Batterikapaciteten måles i kilowatt-timer (kWh) og viser, hvor meget strøm det kan lagre i batteriet. Energiforbruget måles i watt-timer og viser, hvor meget strøm elbilen bruger pr. kørt kilometer (Wh/km). Elbilens Watt-forbrug er oplyst på lige fod med fossile biler. Når man kender disse to tal, kan man beregne, hvor det koster at oplade den specifikke elbil.
Her er et eksempel, der illustrerer, hvordan man beregner opladningsprisen:
Lad os antage, at elprisen er 2,04 kr. pr. kWh, og den pågældende elbil har en batterikapacitet på 76,6. Så hedder det 2,04 gange 76,6 er lige med 156,3. En fuld opladning vil koste dig 156,3 kroner. Lad os dernæst antage, at den pågældende elbil har et energiforbrug på 184 Wh/km, og vil give en rækkevidde på ca. 416 kilometer.
Lad os antage, at man ligeledes har mulighed for refusion, vil du få 83,4 kroner tilbage (156,3 – (76,6*0,951)=83,4).
Sådan oplader du din elbil
Når du skal oplade din bil, skal du bruge en ladestation og et ladekabel. Et ladekabel forbinder din stikkontakt eller ladestation med bilens batteri. En ladestation kan være en ladeboks eller en ladestander, som man kan have derhjemme.
Vælger man at lade på en offentlig ladestander (AC-lader) eller derhjemme på din egen ladeboks, som ikke har et fastmonteret ladekabel, skal man benytte sit eget ladekabel.
Vælger man derimod at lade på en DC-lader (hurtiglader), behøver man ikke at benytte sit eget ladekabel, eftersom det har et fastmonteret ladekabel.
Hvor kan jeg oplade min elbil?
Ønsker man at lade hjemme, kan man få installeret en ladeboks, hvis det er muligt. Ved at få installeret en ladeboks hjemme, kan man lade, når elprisen er lav. Bor man i en forening med fælles parkeringspladser, kan man bede sin forening om at få installeret ladebokse og få optegnet ladepladser. Det er ikke sikkert, at man kan lade, når elprisen er lav, fordi ladepladsen allerede er i brug.
Har man brug for at oplade elbilen, når man er ude, kan man anvende et af de offentlige tilgængelige ladestandere mange steder i Danmark.
Offentlige ladestandere er ladepunkter, som enhver kan anvende mod betaling. Derimod er private ladestandere ladepunkter, som ikke kan benyttes af alle, eftersom de er underlagt forskellige parkeringsrestriktioner, som pladsejeren har indført.
Man kan finde nærmeste ladestandere med en enkel søgning ved hjælp af forskellige apps eller hjemmesider. Der findes et ocean af hjemmesider og apps, der indeholder et kort over offentlige tilgængelige ladestandere.